Optimaliseer uw E-commerce Succes met Sterke Content | TrackSavers
Seo voor webshops
Johan de Jong
3 min
0

Het belang van content voor je ecommerce shop

3 min
0

Dan heb je uren, weken tot zelfs maanden hard gewerkt aan de lancering van je webshop. Dan sta je te trillen op je benen van ongeduld tot het zo ver is en plots merk je dat je website best onvindbaar is op Google. Groot probleem natuurlijk: je kan immers toch niet verwachten veel prospects te bereiken als je website onvindbaar is. Gelukkig moet je uiteindelijk niet al te ver zoeken naar de reden waarom je webshop eventueel slecht scoort op Google en andere zoekmachines. Gelukkig kan je met een paar handige tips en wat goede content dat probleem alvast de wereld uithelpen.

Het belang van zoekmachines

Wie de stap zet richting een webwinkel die droomt natuurlijk van een groot aantal bezoekers. Daarbij is het belangrijk te weten dat maar liefst 75% van alle bezoekers in de regel bij je terecht komt via zoekmachines. Dat is heel wat verkeer en mogelijke conversies die je dus misloopt als je webwinkel niet geoptimaliseerd is.

Maar hoe vinden deze zoekmachines nu precies jouw webwinkel? Dat behelst 3 kanten die alle drie van groot belang zijn. Een eerste aspect is de juiste pagina opbouw met de juiste codes. Een tweede aspect zijn de inkomende links vanaf andere websites. Het derde aspect en het aspect waar we in dit artikel de focus op zullen leggen: de content van jouw webwinkel. Content is natuurlijk een vaag woord maar het komt neer op de teksten die in je webwinkel te lezen vallen.

Zoekmachines en hun teksten

Zoekmachines gebruiken de tekst op een pagina om te bepalen waar de pagina eigenlijk over gaat. Het spreekt voor zich dat er dan ook voldoende tekst op de pagina dient te staan om deze te onderscheiden van al de rest. Denken we ons even volgend scenario in: op een productpagina staat enkel de titel van het product en wat technische specificaties zonder verdere unieke content. De zoekmachines vinden op jouw webwinkel tientallen van dat type pagina’s. Voor jouw ogen is er veel verschil. Jij kent immers de verschillen tussen al de producten als de achterkant van je hand. Voor zoekmachines zijn dat echter minimale verschillen. Het resultaat? Al die pagina’s worden aanzien als lage kwaliteitspagina’s en niet uniek. Je wordt niet opgenomen in de zoekresultaten.

De manier om dit te vermijden is content te schrijven. Een langere tekst maakt voor de zoekmachines duidelijk dat er een verschil is met andere pagina’s. Bovendien maakt een tekst van minimaal 250 woorden voor de zoekmachines ook duidelijker waarover de pagina eigenlijk gaat: goed voor je zoekresultaten. Belangrijk hier is dat het gaat om echte unieke content. Je zult merken dat bij heel wat grotere webwinkels gelijkaardige producten bijzonder gelijkaardig omschreven worden. Ook dit zal de mogelijkheid tot een unieke paginaranking drastisch verminderen. Heb je weinig tijd? Tracht dan gewoon al voor je best lopende producten goede content te voorzien en langzamerhand de rest bij te vullen.

Mensen en hun teksten

Het is gemakkelijk om midden in de stress van de zoekmachine optimalisatie te vergeten dat je teksten ook nog door mensen gelezen worden. Vergeet dit dan ook niet. Goede, unieke content geeft ook gewoon duidelijke en uitgebreide informatie over de pagina en/of het product.

Hoe krijg je goede content?

Unieke content is van doorslaggevend belang voor jouw webwinkel. Dat hebben we ondertussen duidelijk gemaakt. Maar hoe krijg je nu unieke content als je bijvoorbeeld 20 verschillende soorten potloden verkoopt. Handige tips hier zijn vragen die over een product zijn binnengekomen te publiceren als content, reviews online te zwieren en eventuele awards te benoemen.

Goede content zal de klant ook gewoon een antwoord geven op al zijn vragen. Hou je dus vooral niet in bij een productbeschrijving. Een goed beschrijving is van die aard dat het een echte opgave moet zijn voor de klant om nog een vraag te stellen die al niet beantwoord is.

Wees consistent

In vroegere tijden volstond het de juiste zoekwoorden gewoon wat te lopen herhalen en zoekmachines vonden je wel. Sinds Google de semantic search introduceerde is dat echter al lang niet meer het geval. Toch is het nog steeds van ontzettend belang aan goede on page SEO te doen met de juiste zoekwoorden.

Voor je aan de unieke content begint voor je webpagina is het dan ook van belang goed na te denken op welk zoekwoord je je wenst te richten. Zo is kortingscode niet hetzelfde als actiecode en zal je een ander publiek aantrekken afhankelijk van je keuze. Belangrijk is om eens dat je gekozen hebt daar ook consistent in te zijn. Dat geldt overigens voor alles. Wees consequent in je manier van werken en schrijven. Gebruik steeds dezelfde vorm van een zoekwoord en schrijf een product altijd op dezelfde manier. Dit niet doen kan al eens resulteren in een lagere pageranking.

Goede, unieke content is een onmisbaar deel van de moderne webshop. Maar gelukkig is het geen rocket science. Wie de bovenstaande tips goed opvolgt zou moeten merken dat content king is, maar gelukkig niet onmogelijk.

Reacties